Saturday, February 01, 2014

Humor Chic News - JYLLANDS POSTEN "WHICH DISNEY PRINCESS ARE YOU?" by aleXsandro Palombo



Sådan har du aldrig set Askepot før

AF KATRINE HOLLER

Kunstner er imod den manglende tilstedeværelse af handicappede i Disney-film.

Mange kender den yndige Tornerose med det korngyldne hår, den søde snehvide med den mælkehvide hud og den smukke Pochahontas med det lange, glinsende sorte hår.
Men hvorfor har ingen af Disneys prinsesser et fysisk handicap?
Det har den italienske kunster Alexsandro Palombo undret sig over, og derfor har han valgt at skildre de kendte prinsesser med fysiske handicap i sin serie "Which Disney Princess are you?".

"Hvor er de henne?"

I serien sidder nogle af prinsesserne i kørestol, og andre har fået amputeret enten arme eller ben.
Men bortset fra det tilføjede fysiske handicap ligner Disney-karaktererne sig selv med deres flotte, store, farvestrålende kjoler, perfekte hår og slanke taljer.
"Disney skaber aldrig selv en handicappet karakter, og det, synes jeg, er for dårligt, når man tager i betragtning, at der er så mange handicappede personer på planeten. Det ville jeg gerne skabe opmærksomhed omkring," siger Alexsandro Palombo til Jyllands-Posten.

Ved hvordan det er

Han fik idéen til serien, efter at han for to år siden oplevede, hvordan det er at miste dele af sin førlighed.
"Jeg har haft en sjælden form for kræft, og dele af min krop er blevet lammet efter nogle kirurgiske indgreb, så nu er jeg en person med et handicap, og hver dag bliver jeg konfronteret med alle mulige former for diskrimination, som jeg ikke kendte til før," fortæller kunstneren til Jyllands-Posten.

Simpsons-figurerne for fuld udblæsning

Det er ikke første gang, at Alexsandro Palombo har benyttet sig af kendte figurer til at få et samfundspolitisk budskab ud.
Tidligere har han blandt andet tegnet figurerne i Matt Groenings populære serie "The Simpsons" i sexede situationer.
Her var budskabet, at det er en hån mod kvinder og kvindeligheden, at Marge Simpsons, efter så mange afsnit, stadigvæk bærer den samme grønne kjole og går derhjemme som husmor, hvilket han ser, som en sexistisk stereotyp.

Humor med et alvorligt budskab

Han siger, at det er hans intention at lave værker, der er underholdende, men har et alvorligt samfundpolitisk formål.
"Mine værker er som et spejl - mit kulturelle udtryk - af det samfund, der omgiver os. Jeg har udviklet mit eget kunstneriske sprog i hvilket jeg blander farve, humor og satire med realisme og surrealisme. På den måde forsøger jeg på samme tid at underholde og få folk til at reflektere," siger han og fortsætter:
"I den aktuelle serie med Disneys prinsesser forsøger jeg at råbe op om, at handicappede er usynlige i Disneys verden, men der er et lille sørgeligt grin gemt i alvoren."

"Vi har rettigheder"

Nu håber han, at budskabet i de nye værker når Disney. 

"Jeg er af den opfattelse, at handicappede ikke passer ind i Disneys opfattelse af, hvad der er smukt, så mit budskab er meget enkelt: Handicappede har rettigheder og er en del af denne her verden," siger Alexsandro Palombo.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.