Sunday, January 05, 2014

Humor Chic News - Jyllands Posten "Italiensk kunster skildrer en helt ny og anderledes side af Simpsons"



Så sexet har du aldrig set gul familie
AF Uffe Christensen

Italiensk kunster skildrer en helt ny og anderledes side af Simpsons.

"Når jeg sætter blyanten på papiret, så ved jeg, hvor jeg begynder, men aldrig hvor jeg ender".

Det siger den 40-årige italienske kunstner og designer Alexsandro Palombo til Jyllands-Posten efter at han har skabt og publiceret en længere serie, der viser figurerne i Matt Groenings populære tegnede amerikanske satire-serie The Simpsons i en række situationer, som man bestemt ikke har set dem i før.

Hvor blyanten befandt sig, da han begyndte, det er ikke til at vide, men hvor den slap papiret igen, det er tydeligt:

Vi oplever blandt andet Marge liggende vridende på en sofa iført sort lingeri og en Homer, der har meget svært ved at holde hænderne for sig selv..

En hån mod kvindeligheden

Alexsandro Palombo fortæller, at han de seneste 15 år har fulgt serien meget tæt, at han holder meget af den, men at han f.eks. finder det ubærligt, at Marge Simpson i serien stadig bærer den samme grønne kjole, som i det første afsnit af serien og at hun stadig er hjemmegående husmor.

"Dette er en hån mod alle kvinder og deres kvindelighed. Vigtigt at huske, at kvinden også har sin kvindelighed, sin sensualitet og sin skønhed". siger kunstneren og tilføjer:

"Med min kunstneriske gestus til Marge har jeg ønsket at befri hende fra denne sexistiske stereotyp. Tid til at ændre Simpsons."

 Kunstneren Ole Ahlberg portrætterede i 2009 puritanske Tintin i nogle ganske andre situationer en vi er vant til at se ham i. Foto: Ole Ahlberg
Kunstneren Ole Ahlberg portrætterede i 2009 puritanske Tintin i nogle ganske andre situationer en vi er vant til at se ham i. Foto: Ole Ahlberg
Ligesom den danske kunstner Ole Ahlberg i 2009 skildrede Hergé's Tintin i en helt ny rolle som kvindebedårer, har Alexsandro Palombo skabt et helt nyt og anderledes univers omkring Simpsons.
Spørgsmålet om, hvad seriens amerikanske skaber siger til italienerens bearbejdning - og hvordan man forholder sig til ophavsretten - er nærliggende, men det er der - i følge kunstneren - intet problem i:

Et kunstværk

"Jeg har udødeliggjort Simpsons i et kunstværk på nøjagtig samme måde, som du gør med mennesker på et maleri. Jeg synes faktisk, at tegneseriefigurerne er mere menneskelige end mennesker. Mine værker er nutidskunst, min vision og en anerkendelse. Det skal du ikke have tilladelse til," siger Alexsandro Palombo til Jyllands-Posten.

På spørgsmålet om, hvad hans budskab med de anderledes skildringer af Marge og Homer Simpson, svarer han:

Den originale Simpsons familie med Marge i den enkle grønne kjole hun har båret siden seriens start.
Den originale Simpsons familie med Marge i den enkle grønne kjole hun har båret siden seriens start.
"Min intention er at sende et budskab om frigørelse og frihed. I min serie krænger Marge sit husmor-tøj af og forvandles til en sexet kvinde. Det handler om kroppens skønhed, om sensualitet, erotik og voyerisme."

Underholdende satire

Alexsandro Palombo siger, at det er også er hans intention både at underholde og lave satire på samme tid.

"Mine værker er som et spejl - mit kulturelle udtryk - af det samfund, der omgiver os. Jeg har udviklet mit eget kunstneriske sprog i hvilket jeg blander farve, humor og satire med realisme og surrealisme. På den måde forsøger jeg på samme tid at underholde og få folk til at reflektere."

Tidligere har Alexsandro Palombo i øvrigt med afsæt i sin dybe indsigt i modeverdenen skabt en større serie af Marge Simpson iført en række berømte kjoler.

Blandt disse også Marilyn Monroes berømte kjole fra filmen "Den søde Kløe" (1955)


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.