Monday, December 30, 2013

Humor Chic News - DAGBLADET Norway "Slik har du aldri sett «The Simpsons» før - Marge har blitt nedverdigende og uholdbar for kvinner."



(Dagbladet): Serien om Amerikas mest elskede, men minst funksjonelle familie, Homer, Marge, Bart, Lisa og Maggie Simpson, er den lengst sendte animerte TV-serien i verdenshistorien. 


«The Simpsons» har også vunnet 28 Emmy-priser, sendes i over 100 land og har opparbeidet seg en diger fanskare verden rundt. 



Også den italienske kunstneren Alexsandro Palombo (40) har vært stor fan av serien i en årrekke, men begynte etter hvert å irritere seg over at karakteren Marge Simpson hadde utviklet seg lite i løpet av serien.



-Elsker serien

Det bestemte han seg for å gjøre noe med. 


• Se illustrasjonene i bildeserien over. 



- Jeg har elsket serien fra jeg var 15 år og synes den er genial, men jeg synes også det er uholdbart og nedverdigende for kvinner og deres femininitet at Marge fortsatt går i den samme grønne kjolen og er hjemmeværende husmor etter alle disse årene, sier han til Dagbladet. 



Han ønsket å bruke kunsten til å slippe henne fri fra kjønnssteriotypiene. Han mener det er på tide at også «The Simpsons» følger med på utviklingen i samfunnet. 


- Frigjøre kvinnen

- Konseptet mitt er at jeg ønsker å frigjøre kvinnen, og i min siste serie har jeg tatt Marge ut av sine husmorklær og gjort henne til en sexy, sterk og vampete kvinne, sier han til Dagbladet og fortsetter:


- For meg handler det om å vise kroppens skjønnhet og sensualitet. Jeg vil at kunsten min skal reflektere den kulturelle samtiden vi lever i. Jeg blander farger, humor og satire med realisme og surrealisme. På den måten vil jeg underholde folk, men samtidig få dem til å tenke, sier han. 



Kunstneren vokste opp i Salento i sør-Italia, men har bodd i Milano siden 1991. Han forteller at han fattet interesse for kunst og tegning allerede som barn, og har jobbet som kunstner, i tillegg til å drive sitt eget klesmerke.



De siste årene har han blitt mest kjent for sine satiriske illustrasjoner, som han gjerne deler på sin blogg



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.